ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی الکترونیکی ارسال پیام تجاری معمول برای گروهی از افراد با استفاده از ایمیل است و به مفهوم گسترده خود این امر یعنی ارسال ایمیلهای تجاری به گروهی از افراد که در حال حاضر مشتری بالفعل یا بالقوه ما هستند. ارسال ایمیل با هدف تبلیغات، درخواست تجارت یا فروش و یا ارسال و دریافت کمک هزینههای مجاز است و استراتژی بازاریابی نیز از طریق ایمیل به دنبال دستیابی به یک یا بیش از سه هدف اصلی یعنی ایجاد وفاداری، اعتماد و آگاهی از نوع برند محصول است. اصطلاح ایمیل مارکتینگ نیز معمولا به ارسال پیامهای حاوی اطلاعات در زمینه خدمت یا محصول با هدف تقویت ارتباط بازرگانان با مشتریان شغلی فعلی یا قبلی است که به تشویق بیشتر مشتری به خرید، حفظ وفاداری مشتری، تکرار خرید و دستیابی به مشتریان جدید و یا متقاعد ساختن آنها برای خرید فوری است. در واقع ۴۰ درصد از بازاریابان B2B میگویند که خبرنامههای ایمیل برای موفقیت در بازاریابی محتوا بسیار مهم هستند و ۷۳ درصد هزارهها، ارتباطات کسب و کارها را از طریق ایمیل ترجیح میدهند.
تاریخچه ایمیل مارکتینگ
بازاریابی الکترونیکی در قرن ۲۱ و با گسترش فناوریهای نوین، سرعت ارسال و دریافت کالا و به روز شدن و آنلاین شدن خرید و فروش تکامل یافت و تا قبل از این هنگامی که ایمیلی زده میشد تنها هدف آن تاییدیه و یا ارسال و دریافت نامه اداری و شخصی بود اما کم کم و با گسترش دادوستد این امر الکترونیکی شد، به طوری که در سال ۱۹۷۸ گری اولین ایمیل گروهی دیجیتالی خود را به حدود ۴۰۰ مشتری به صورت جمعی ارسال نمود که این پروژۀ تحقیقاتی پیشرفته از جانب او منجر به فروش ۱۳ برابری نسبت به گذشته شد.
مزایای ایمیل مارکتینگ
بازاریابی از طریق پست الکترونیکی این مزیت را دارد که به بازاریابان این امکان را میدهد که بازده سرمایهگذاری و بهبود کارایی خود را اندازهگیری نموده و آن را شناسایی کنند، همچنین بازاریابی و فروش از طریق ارسال ایمیل به بازاریابان امکان دریافت بازخورد مشتریان دائمی و کاربران را در هر لحظه به صورت آنلاین و فوری میدهد. بنابراین بازاریابان و بازرگانان عزیز میتوانند در کیفیت خدمات ارائه شده خود نظارت داشته باشند و متوجه شوند که تا چه اندازه شرکت آنها در دستیابی به نفوذ بازار موثر بوده است. همچنین ایمیل مارکتینگ به این روش دامنه کانال ارتباطی خود را آشکار میسازد.
بازاریابی ایمیلی به طور قابل توجهی نسبت به روشهای دیگر بازاریابی ارزانتر و سریعتر است. در ساده ترین حالت ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.
بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق ارسال ایمیل میتواند راهی سریع، منعطف و مقرون به صرفه برای دسترسی داشتن به مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی باشد و یا راهی برای افزایش بازدید سایت فروشگاه یا شرکت باشد. بازاریابی ایمیلی میتواند به شما امکان ایجاد پیامهای هدفمند و شخصی را بدهد و میتواند به شما در ایجاد روابط معنادار با مشتریان کمک کند، همچنین میتواند میزان پاسخگویی را به کمپینهای بازاریابی مستقیم شرکت بهبود بخشد، البته به خاطر داشته باشید که از این ابزار پرجاذبه به موقع و به اندازه استفاده کنید و اگر مکرراً از ایمیل مارکتینگ برای بازاریابی محصولاتتان استفاده نمایید و مثلا برای یک فرد ایمیلهای متعدد بسیاری ارسال کنید نتیجه عکس میدهد و باعث بیزاری افراد میشود.
ایمیل مارکتینگ ازجمله روشهایی است که باعث تداوم ارتباط کسبوکارها با مشتریان سابق، جذب مشتریان جدید و تشویق مخاطبان غیرفعال به ادامه ارتباط میشود.
با بازاریابی ایمیل میتوانید کمپینهای خود را سفارشی کنید و محتوای هدفمند ایجاد کنید. همچنین میتوانید محتوای جداگانهای را بر اساس تقسیم مخاطبان خود ایجاد کنید تا ایمیلهای مناسب را برای مشتریان خود ارسال کنید. یکی از اصلیترین مزیتهای بازاریابی ایمیل این است که محتوای شما میتواند براساس نیاز مخاطبانتان شخصی سازی شود. ایمیلهای شما ممکن است برای افزایش تعامل شامل تغییراتی از جمله تصاویر مختلف باشد. برای داشتن یک استراتژی موفقیت آمیز در بازاریابی ایمیل، باید ایمیل مناسب را در زمان مناسب و برای افراد مناسب ارسال کنید. اینجاست که تقسیم بندی و شخصی سازی میتواند کمک کننده باشد.
در ایمیل مارکتینگ خواهید دید:
طراحی منعطف: میتوانید متن گرافیک یا فایلهای پیوست را در طراحی ویژه و منحصر به فرد به خریداران و مشتریان بفرستید. انتخاب گزینه طراحی زمینه و برند تجاری با شما است که تا چه اندازه خاص باشد.
صرفه جویی در وقت و مزاحمت کمتر: از طریق اتوماسیون آنلاین ایمیل مارکتینگ میتوانید بر اساس عمل در وب و در کمترین و سریعترین زمان ممکن و با صرفه جویی در زمان به راحتی ایمیل را به مشتریان خود ارسال کنید مثلا میتوانید در سریعترین زمان ممکن پس از ورود مشتری به سایت فروشگاه، ایمیلی تحت عنوان خوش آمدگویی به کاربر ارسال کنید و یا اینکه اگر مشتری ناگهانی سبد محصول را بدون خرید کردن ترک کرد شما یک ایمیل تخفیف ویژه به مشتری بزنید و آن را تشویق به خرید با شرایط جدید نمایید.
ایمیل مارکتینگ سازگار با محیط زیست: بازاریابی ایمیل برخلاف تبلیغات کاغذی و سایر روشهای تبلیغاتی برای محیط زیست بهتر است زیرا هیچ چیزی چاپ نشده و یا ارسال دستی نمیشود.
معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
برخی از مشکلات احتمالی در بازاریابی ایمیل یا ایمیل مارکتینگ شامل موارد زیر است:
– هرمه: اگر ایمیل حاوی پیام تبلیغاتی نادرست باشد گیرنده ممکن است ایمیل شما را حذف یا لغو اشتراک بزند و نتواند ایمیل شما را دریافت کند بنابراین لازم است به قانون بازاریابی و حریم خصوصی ایمیل مراجعه کنید.
– ایمیلهای غیر قابل استفاده: ممکن است ایمیلهایی با طراحی ضعیف هیچ گاه تحویل مشتری داده نشوند. ایمیلهای حاوی عناوین کلیدی یا عناوین و کاراکترهای خاص در عنوان و یا حتی محتوا مثلاً با عنوان رایگان کلیک کنید” توسط نرم افزار ایمیل و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی فیلتر میشوند.
– ایمیل با اندازه بزرگ: پروژههای تبلیغاتی شرکتها باید برای بارگیری و ارسال سریع به اندازه کافی کوچک باشند، ایمیلهای با تصاویر بسیار بزرگ ممکن است تا مدتها در صف بارگیری بمانند.
– منابع و مهارت کافی: برای بازاریابی موفق در وب و در ارسال ایمیل باید منبع مناسب، طراحی و لیست بازاریابی مطمئنی از خریداران را در اختیار داشته باشید.
آکادمی دیجیتال مارکتینگ سئو امید عسکری خدمات بهینه سازی موتورهای جستجو در اروپا و دیجیتال مارکتینگ را از طرف یک دانشمند ایرانی ارائه میدهد. این آکادمی توانسته با موفقیت در بحث فروش و بازاریابی اینترنتی دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و آموزشهای لازم را ارائه دهد.
منبع: Email Marketing
درباره این سایت